با گسترش فناوری دیجیتال و افزایش پیچیدگی نظامهای مالیاتی کشور، آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی یک نیاز اساسی برای افراد و شرکتها میباشد. با ورود به دنیای دیجیتال، سامانه مودیان بهعنوان یک ابزار حیاتی در جهت سهولت در امور مالی، پرداخت مالیات، ساماندهی مشکلات و رسیدگیهای مالیاتی به وجود آمده است. این سامانه به افراد و شرکتها این امکان را میدهد تا بهصورت آنلاین، ثبتنام کرده و نسبت به مدیریت اطلاعات مالی خود اقدام کنند. یکی از ویژگیهای اصلی این سامانه، فرایند ثبتنام سریع و آسان است. کاربران میتوانند با تکمیل فرمهای مربوطه، به سرعت به سامانه وارد شده و از امکانات آن بهرهمند شوند.این سامانه دارای رابط کاربری کاربرپسند و همچنین امنیت بالا نیز میباشد که این سامانه را محبوب و متمایز میکند.
در این مقاله به بررسی این سامانه از صفر تا صد خواهیم پرداخت و ویژگیها، چگونگی ثبتنام و استفاده از آن را بهطور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.
سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
وظیفه سامانه مودیان مالیاتی، تسهیل ثبت فرآیند اظهارنامههای مالیاتی، صورت حسابها و فاکتورها برای صاحبان مشاغل میباشد. درواقع سامانه مودیان بهعنوان یک بستر دیجیتال و به کمک تکنولوژی در جهت کمک به سازمان امور مالیاتی، با بهبود فعالیتهای مالیاتی مودیان باعث کاهش فرارهای مالیاتی شده است.
از طریق این سامانه، صاحبان مشاغل میتوانند اطلاعات مالیاتی خود را بهصورت آنلاین و امن آپلود کرده و اظهارنامههای مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این اقدام به افزایش دقت در فرآیند اظهارنامه و پرداخت مالیات کمک میکند.
سامانه مودیان مالیاتی بهعنوان یک ابزار مهم در نظام مالیاتی کشور میتواند به جلوگیری از فرارهای مالیاتی کمک کند و از طریق استفاده از فناوری دیجیتال، امکاناتی را برای سهولت در انجام امور مالیاتی فراهم آورد. در ادامه با ویژگیهای این وبسایت بیشتر آشنا خواهیم شد.
ویژگیهای جذاب سامانه مودیان مالیاتی!
ثبتنام در سامانه مودیان مالیاتی مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارتاند از:
۱– افزایش سرعت رسیدگی: با استفاده از اینترنت و هماهنگی بین بخشهای مختلف سامانه مودیان، رسیدگی به امور مالیاتی سریعتر انجام میشود که این موضوع باعث کاهش زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات وارد شده توسط شما و صدور صورتحسابها خواهد بود.
۲– کاهش خطا: سامانه مودیان به کمک کاهش دخالت دستی و امکان خطاهای انسانی در کنار دستهبندی پروندهها و اطلاعات مختلف، خطاهای احتمالی در رسیدگی به امور مالیاتی را به حداقل ممکن میرساند.
۳– دسترسی آسان: ثبتنام در سامانه مودیان به شما این امکان را میدهد که با دسترسی آسان و مستقیم به اطلاعیهها و اطلاعات مرتبط با موارد مالیاتی در هر لحظه، خود را بروز کرده و از اشتباه در موارد مالیاتی دوری کنید. همچنین این مزیت، باعث جلوگیری از بهانههای واهی برای فرار مالیاتی نیز میشود.
۴– پاسخدهی بهتر: با ثبتنام در سامانه مودیان و ایجاد حساب کاربری خود، فرآیند پاسخدهی و بررسی صورتحسابهای شما بهتر و سریعتر انجام شده که این مورد به منزله کاهش نیاز به مراجعه حضوری و هزینههای اضافی میباشد.
۵– امنیت اطلاعات: سامانه مودیان از تدابیر امنیتی بسیاری برخوردار است که باعث حفاظت از شبکه و جلوگیری از سرقت اطلاعات شما میشود.
۶– جلوگیری از فرار مالیاتی: با سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی میتواند بهترین نقشه را جهت جلوگیری از فرارهای مالیاتی ترسیم کرده و بدین ترتیب، از کاهش بودجه و افزایش فشار بر سایر مودیان جلوگیری کند.
چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبتنام کنند؟
از نظر قانونی، افرادی که علاوهبر ثبت اظهارنامه مالیاتی، موظفند که در سامانه مودیان مالیاتی نیز ثبتنام کنند ، به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
1- افراد حقیقی
- افراد حقیقی در واقع همان صاحبان مشاغل و واحدهای مختلف صنفی اعم از تولید، فروش و … میباشند.
2- افراد حقوقی
- تمامی افراد حقوقی موظف به ثبتنام در سامانه مودیان میباشند.
البته، افراد مشمول ماده ۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم، افراد مشمول ماده ۱۴۲ و صاحبان مشاغل گروه سوم که کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه میکنند، از ثبتنام در سامانه مودیان مالیاتی معاف هستند.
توصیه میشود برای اطمینان بیشتر، با مطالعه قوانین مربوطه و مشورت با کارشناسان یا وکلای مالیات، اطلاعات دقیقتری در این خصوص کسب کنید.
موعد ثبتنام در سامانه مودیان مالیاتی
آخرین مهلت ثبت نام در سامانه مودیان برای اشخاص مشمول این قانون تا تاریخ 01/۱۰/1402 (اول دیماه سال ۱۴۰۲) اعلام شده است. گروههای شغلی مختلف پس از ثبت نام در سامانه با در نظر گرفتن مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند.
کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
سامانه مودیان با مجوز از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، فضایی اختصاصی بهصورت مستقل به هر کاربر اختصاص داده که کارپوشه نام دارد. این فضا به کاربران این امکان را میدهد که صورتحسابها و مستندات مرتبط با امور مالیاتی خود را بهصورت آنلاین ثبت کرده و ارسال نمایند.
از مزایای کارپوشه در سامانه مودیان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ثبت صورتحسابها: مودیان از طریق کارپوشه میتوانند صورتحسابها، فاکتورها و سندهای مربوط به معاملات خود را ثبت کنند. این اقدام باعث دقت و شفافیت در امور مالیاتی میشود.
- تأیید یا رد فاکتورها: با استفاده از کارپوشه، فروشندگان میتوانند فاکتورها و صورتحسابهای خود را ارسال کرده و خریداران نیز با مراجعه به کارپوشه خود، آنها را تأیید یا رد نمایند.
- ارسال کاربردهای مالیاتی: ارسال کاربردهای مالیاتی به سامانه مودیان از طریق کارپوشه، به کاربران این امکان را میدهد که بدون نیاز به ارسال لیست معاملات ماده ۱۶۹، مستندات خود را بهصورت مستقیم ارسال کرده و از بخشودگیهای مالیاتی بهرهمند شوند.
- جلوگیری از ایجاد جرایم مالیاتی: با استفاده مناسب از کارپوشه سمانه مودیان، میتوان از جرایم مالیاتی جلوگیری کرده وباعث ارتقاء نظم در سیستم مالیاتی شرکت خود و همچنین افزایش تطابق با قوانین مالیاتی شد. افرادی که از این سامانه استفاده نمیکنند، ممکن است با مشکلات و جرایم مالیاتی زیادی مواجه شوند.
- بهرهمندی از تسهیلات مالیاتی: افراد و شرکتهایی که مستندات مالیاتی خود را به دقت و در زمان مشخصشده ارسال میکنند، از تسهیلات مالیاتی بهرهمند میشوند.
در کل، کارپوشه کمک بسزایی به بهبود فرآیندها، افزایش سرعت و دقت، افزایش شفافیت و جلوگیری از ایجاد جرایم مالیاتی میکند.
ثبتنام در سامانه مودیان
جهت ثبتنام در سامانه مودیان باید بهصورت زیر عمل کنید:
۱– ورود به سایت
- پیش از هر کاری، از خاموش بودن فیلترشکن (VPN) خود مطمئن شوید.
- اکنون جهت افتتاح حساب کاربری خود در سامانه مودیان مالیاتی، به آدرس my.tax.gov.ir بروید.
۲– ورود اطلاعات
- اکنون باید کد ملی خود یا شناسه ملی شرکت را وارد کنید. (برای افراد حقیقی، از کد ملی و برای افراد حقوقی از شناسه ملی استفاده میشود.)
- سپس تاریخ تولد و شماره همراه خود را نیز وارد کنید.
- در نهایت کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه ثبتنام را بزنید.
۳– ایجاد کارپوشه
- روی گزینه ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید.
- در این قسمت، از شما خواسته میشود شماره تلفنی که به آن دسترسی دارید و متعلق به خودتان است را وارد کنید. (نام کاربری و رمز عبور شما، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهدشد.)
۴– دریافت گواهی امضای الکترونیک و شناسه یکتا حافظه مالیاتی
جهت دریافت گواهی امضای الکترونیک، باید مراحل زیر را طی کنید:
- به سایتgica.ir مراجعه کنید.
- بر روی درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک کلیک کنید.
- مراحل ثبتنام و احراز هویت را به دقت طی کنید.
- پس از تکمیل مراحل، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد.
- با داشتن این کد، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و توکن امضای الکترونیک (مشابه یک فلش مموری) را دریافت نمایید.
- پس از دریافت توکن امضای الکترونیک، میتوانید از طریق آن، کلید عمومی سامانه مودیان را استخراج کرده و سپس با استفاده از این کلید،شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. این شناسه به شما امکان ورود به کارپوشه مودیان و مدیریت پرونده مالیاتیتان را میدهد.
- برای این کار، به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید. در کارپوشه، با کلیک بر روی گزینه شناسههای یکتا حافظه مالیاتی، میتوانید کلید عمومی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید.
نکته:
- اطلاعات خود را بهصورت کامل و صحیح وارد کنید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود.
- در هنگام ثبتنام، شماره تلفن خود را به دقت وارد کنید تا نام کاربری و رمز عبور به درستی برای شما ارسال شود. (شماره موبایل باید حتما به نام خودتان باشد.)
با انجام این مراحل، شما میتوانید حساب کاربری خود را در سامانه مودیان مالیاتی ایجاد کرده و از خدمات آن بهرهمند شوید.
کلام پایانی
سامانه مودیان مالیاتی نه تنها یک ابزار آسان و سریع برای انجام امور مالیاتی است، بلکه با ایجاد کارپوشه و امکان آپلود صورتحساب، به مودیان این امکان را میدهد تا بهصورت دقیقتر و بهینهتر امور مالیاتی خود را ساماندهی کنند. این سامانه با ایجاد ارتباط مستقیم میان مودیان و سازمان امور مالیاتی، سرعت رسیدگی به امور را افزایش و خطاها را کاهش میدهد. بهرهگیری از فناوری و امکان دسترسی آسان به اطلاعات مالی و امور مربوط به مودیان، به جلوگیری از فرار مالیاتی و بهبود سیستم مالیاتی کشور کمک زیادی میکند.
دیدگاهها بسته شده است