بخش حقوق و دستمزد در امور مالی یک سازمان وظایف با اهمیتی را برعهده دارد و کوتاهی در وظایف مربوط به این واحد، می تواند سبب صدمات جبران ناپذیری شود.
ویژگی های کلی که یک نرم افزار حقوق و دستمزد باید داشته باشد به شرح زیر می باشد:
- ثبت اطلاعات پرسنل شرکت
- ثبت اطلاعات عوامل حقوقی
- ورود اطلاعات جاری شرکت مشتمل بر ماموریت ها، مرخصی ها، محاسبات کارکردها و …
- تهیه خروجی های مورد نیاز همانند لیست پرداخت حقوق، لیست بیمه ، دیسکت بیمه و دیسکت مالیات
خصوصیات و ویژگی های یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب چیست؟
یک نرم افزار حقوق و دستمزد کارآمد برای اینکه بتواند به نیازهای درون سازمانی و برون سازمانی پاسخ مناسبی دهد باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
اطلاعات حقوق و پرسنلی
- قابلیت تعریف انواع استخدام
- قابلیت تعریف عوامل حقوقی مانند مزایا، کسورات و کارکرد به صورت پارامتریک
- قابلیت احکام کارگزینی به صورت فردی و گروهی
پرداخت وام به کارکنان
- تعریف انواع وام و شرایط اعطای آن به کارمندان
- پرداخت وام به کارمندان
- نگهداری سوابق کسر و تعدیل اقساط
اطلاعات ماهانه
- دریافت اطلاعات حضور و غیاب کارمندان از دستگاه کارت زنی
- نگهداری اطلاعات کارکرد در مقاطع ماهانه
- نگهداری اطلاعات مزایا
- پرداخت ماهانه
محاسبات
- معرفی روش ها، پارامترها و عبارات محاسباتی عوامل حقوقی
- اطلاعات استخدامی مربوط به حقوق از جمله نوع بیمه و مالیات کارمندان و …
- محاسبه حقوق ماهیانه، معوقه و …
گزارشات
یکی از مهم ترین بخش های مربوط به نرم افزار حقوق و دستمزد، بخش گزارشات آن است که باید شامل موارد زیر باشد:
- امکان تهیه لیست حقوق
- امکان تهیه لیست بیمه، مالیات و بانک
- امکان مشاهده حقوق و مزایای کارکنان به صورت ماهانه و سالانه
- امکان طراحی گزارشات دلخواه