مقالات اخیر

سامانه دیدبان

سامانه دیدبان(سامانه کنترل ناظران و مدیریت پروژه ها) راهکاری است جهت بهبود مدیریت و سهولت در اجرای روند نظارت، همچنین رهیافتی جهت شفافیت رفتاری پیمانکاران و مشاورین می باشد.

19:29 1401/8/13 1785

بانک اطلاعاتی PostgreSql و ویژگی های خارق العاده آن

PostgreSQL یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی در بانک اطلاعاتی رابطه ای است. برای کسانی که دنبال سیستم های Enterprise هستند این بانک اطلاعاتی یک بانک اطلاعاتی بسیار مناسب است.

10:17 1401/6/31 1364

سی آر ام چیست؟

آشنایی با سی آر ام یا مدیریت ارتباط با مشتری و تاثیر آن بر پیشرفت کسب و کار

10:24 1401/3/17 1368

آشنایی با تکنولوژی ای اس پی دات نت

ASP مخففActive Server Page است. asp.net یک تکنولوژی توسعه وب رایگان است که از net. برای ساخت اپلیکیشن وب و وبسایت استفاده می نماید. برای آشنایی با ASP.NET با ما همراه باشید.

9:38 1401/2/19 1397

آموزش اتصال اینستاگرام به واتس اپ بیزینس

اگر کسب و کار اینستاگرامی دارید با مطالعه این مطلب قادر خواهید بود با اتصال حساب اینستاگرام خود به واتس اپ بیزینس، به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار نمایید و فروش خود را افزایش دهید.

10:38 1401/2/15 1461

برچسب ها

فناوری
نرم افزار
اندروید

پاراگراف

در این قسمت پاراگراف ذکر میشود

آشنایی با تکنولوژی ASP.NET

 

ASP.NET چیست؟

 ASPمخففActive Server Page  می باشد. asp.net یک تکنولوژی توسعه وب رایگان است که از net.  برای ساخت اپلیکیشن وب و وبسایت استفاده می نماید.

زبان برنامه نویسی ASP از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده می نماید و زبان اسکریپت نویسی است که درون IIS اجرا می شود..ASP.NET  نسل جدید ASP است. ملزومات اجرای IIS داشتن ویندوز Nt 0.4  و نسخه های بعد از آن است. جهت اجرای PWS نیاز به داشتن ویندوز ۹۵ به بعد هستید. PWS  نسخه ای کوچک تر اما کامل IIS است. این سرویس در ویندوز ۹۵ به بعد قرار داده شده است.

ChiliASP  تکنولوژی است که ASP را بدون نیاز به سیستم عامل های ویندوز اجرا می کند.

InstantASP  تکنولوژی دیگری است که ASP را بدون ویندوز اجرا می کند.

 

تفاوت زبان ASP با زبانASP.NET 

1. ASP به عنوان یک تکنولوژی تحت وب برای توسعه و ایجاد محتوای داینامیک می باشد که مبتنی بر یکی از زبان های اسکریپتی مانند Vb Script یا Java Script می باشد

زبان برنامه نویسی asp.net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده است که بر این اساس کلیه ی زبان هایی که با این پلتفرم دات نت سازگار هستند می توانند در ایجاد صفحات داینامیک Asp.net مورد استفاده قرار گیرند. زبان هایی مانند #C ، جاوا ،Visual Basic  و … . (قدرت این زبان ها مخصوصا #C با نمونه های اسکریپتی قابل مقایسه نیست و از قدرت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است(

2. در تکنولوژی asp.net به طور کلی صفحه بندی صفحات از کدنویسی جداست و کاملا از دو لایه ی مختلف تشکیل شده است. بنابراین برنامه نویس می تواند از یک شمای طراحی یا یک تکه کد در پروژه های مختلف بارها و بارها بدون کمترین تداخل و نیاز به تغییر و سازگاری استفاده کند که بزرگترین برتری این تکنولوژی بر ASP کلاسیک می باشد که درآن برنامه نویس هر بار مجبور است میزان زیادی کد را به صورت دستی بنویسد.

برای محیط دات نت هم محیط های ویرایش و توسعه ای زیادی وجود دارد که قدرتمندترین و معروف ترین آنها Visual Studio .Net می باشد که تا حد زیادی نیاز به کد نویسی دستی را از طریق رابط کاربری قوی خود برطرف می سازد. اما متاسفانه برای asp محیط اختصاصی خاصی وجود ندارد و از محیط هایی مانند فرانت پیج یا دریم ویور در بیشتر موارد استفاده می شود.

3. پسوند فایل های asp به صورت asp. و پسوند فایل های Asp.Net به صورت aspx. می باشد.

4. در زبان asp.net به خاطر دسترسی برنامه نویس از کتابخانه قدرتمند Net. ، تقریبا هر کاری ممکن است و نیازی به استفاده از کامپوننت های اضافی در بیشتر مواقع وجود ندارد. برخلاف Asp که برای هر فعالیت خاص، به یک بسته یا component خاص نیاز دارد. برای مثال برای ارسال ایمیل حتما باید بسته ی نرم افزاری مورد استفاده ی برنامه نویس در سرور هم نصب باشد در غیر اینصورت استفاده از آن امکان پذیر نخواهد بود.

 

یک فایل ASP چیست و انواع پسوند های آن کدامند؟

 

فایل ASP کاملا مشابه یک فایل HTML است. محتوای این فایل می تواند شامل Text,Html,XML,Script  باشد.

اسکریپت های درون فایل ASP در سرور اجرا می شوند. پسوند این فایل asp. می باشد اما در مبحث طراحی وب سایت به کمک ASP باید به این نکته اشاره کرد که پسوند های فایل ASP بسته به ترکیب آنها با هم متفاوت خواهند بود. برای مثال:

فایل ASP کلاسیک دارای پسوند asp. است و نیز می تواند با پسوند فایل aspx. ظاهر شود.

در صورتی که ASP.net با #Razor C ترکیب شود، پسوند فایل cshtml. می باشد.

و در نهایت پسوند فایلvbhtml.  که در زمان ترکیب ASP.NET با Razor VB ایجاد می شود.

 

تفاوت های html و ASP چیست ؟

 

زمانی که مرورگر یک فایل Html را درخواست می کند سرور فایل را بر می گرداند. اما زمانی که مرورگر یک فایل ASP را درخواست می کند ، IIS  درخواست را به موتور ASP داده و موتور ASP فایل ASP را به صورت خط به خط خوانده و اسکریپت ها را در فایل اجرا می کند در نهایت فایل ASP با نسخه ی html  را به مرورگر باز می گرداند.

 

کاربرد ASP.NET چیست؟

  • به صورت پویا هر محتوای وبی را اضافه ، تغییر یا ویرایش می کند .
  • به پرس و جوهای کاربر یا داده های موجود در فرم ها پاسخ دهد.
  • به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته و نتایج را به مرورگر باز می گرداند.
  • صفحات وب را سفارشی کرده تا برای کاربران مفید باشد.
  • مزیت استفاده از ASP به جای CGI,PERL سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها است.
  • دارا بودن امنیت ، زیرا کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند.
  • برنامه نویسی با ASP می تواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.

 

نویسنده :

کاربر سایت

کاربر سایت

0 دیدگاه

دیدگاه خورد را ثبت کنید